Sök:

Sökresultat:

1545 Uppsatser om Konkurrenspräglad dialog - Sida 1 av 103

Dialogen och lÀrandet : en kvalitativ studie om hur lÀrare arbetar med dialogen i sin undervisning

This report describes a study of how the teachers in Sweden are working with the dialog in their classrooms. The aim was to find out how the teachers are using the dialog in their teaching. And if they think that the dialog has a meaning for the pupils learning, and how they think the pupils learn. Even the difficulties whit the use of dialog in the classrooms and which in the classroom should speak the most was examined. The methods that I used in this qualitative report were interviews and observations of four teachers in the primary school.The research questions in this report were:Which meaning do the teachers think that dialog affects the pupils learning?How does the teachers work whit dialog in their classrooms?Who is leading the dialog in the classroom?Which are the difficulties when working with dialog in the classrooms?I found out that the teachers view on knowledge belonged together with how they worked with the dialog.

"SÄ lÀnge jag Àr glad, liksom" : En kvalitativ studie om mÀnniskors upplevelser av den egna sexualiteten

?SÄ lÀnge jag Àr glad, liksom? Àr en kvalitativ studie av mÀnniskors sÀtt att se pÄ sin egen ? och i viss mÄn Àven andras ? sexualitet. Genom intervjuer med mÀnniskor med olika sexuell lÀggning, lyfter den fram de egna erfarenheterna av att vara hetero-, homo- eller bisexuell i Sverige idag. Intervjuerna analyseras och tolkas med hjÀlp av kvalitativ innehÄllsanalys och belyser pÄ sÄ sÀtt ett antal centrala kategorier. Dessa fokuserar pÄ frÄgor kring sexualitetens orsaker och vad som anses naturligt samt sexualitet som en del av identiteten..

StÀllen som gör en mÀnniska glad.

Specialarbete, 15 hpSvenska som andrasprÄk, SIS 133VT 2012 Handledare: HÄkan Jansson.

Ett flerstÀmmigt klassrum : LÀrares perspektiv pÄ dialogisk undervisning

Syftet med detta examensarbete var att belysa lÀrares perspektiv pÄ ett flerstÀmmigt klassrum. Fyra frÄgestÀllningar stÀlldes upp kring dialog i undervisningen, nÀmligen: 1) LÀrares uppfattningar om dialog, 2) LÀrares metoder i ett dialogiskt klassrum, 3) LÀrarens betydelse i ett dialogiskt klassrum och 4) SvÄrigheter med ett dialogiskt klassrum. För att kunna besvara syfte och frÄgestÀllningar intervjuades sex lÀrare. FrÄn intervjuerna tolkades empirin kvalitativt. I resultatet visade det sig att lÀrarna ansÄg att dialog Àr vÀsenligt för att ett lÀrande ska kunna ske.

Arga röster ökar muskelanspÀnningen

Syftet var att undersöka om exponering inför emotionella röster pÄverkar muskelanspÀnning och hjÀrtats slagfrekvens samt om det finns en samvariation mellan storlek eller lÀngd pÄ muskelanspÀnning vid aversiv emotionell input och grad av alexitymi. 24 studenter lyssnade pÄ arga, glada och neutrala röster samtidigt som muskelanspÀnning mÀttes med EMG och hjÀrtats slagfrekvens med EKG. Grad av alexitymi mÀttes med Toronto Alexithymia Scale 20. Resultaten visade att arg eller glad röststimuli gav större muskelanspÀnningen Àn neutralröststimuli. Ingen skillnad i muskelanspÀnning fanns mellan arg eller glad röst.

En jÀmförande studie av en muntlig och en skriftlig dialog i naturvetenskap

Syftet med vÄrt arbete Àr att finna likheter och skillnader, mellan en muntlig och en skriftlig dialog med fokus pÄ anvÀndandet av naturvetenskapliga resonemang. Vi har observerat tvÄ grupper om fyra elever i varje, nÀr de försöker lösa en naturvetenskaplig uppgift. I den ena gruppen har eleverna suttit framför varsin dator och fört en skriftlig dialog via ett nÀtbaserad diskussionsforum. I den andra gruppen har eleverna fört en ?vanlig? muntlig dialog, vilken videofilmats.

Perioperativ dialog-utopi eller verklighet? : en pilotstudie

Vid den perioperativa dialogen möter den perioperativa sjuksköterskan patienten vid tre tillfÀllen i samband med operation. Detta har visat sig komma bÄde patienter och sjuksköterskor till godo. För att införa perioperativ dialog krÀvs förÀndringar i organisationen. Syftet med arbetet var att undersöka vilka förutsÀttningar som krÀvs för att införa och arbeta med perioperativ dialog pÄ operationsavdelning. Arbetet Àr en pilotstudie med kvalitativ ansats, dÀr chefssjuksköterskor intervjuats.

Delaktighet, Dialog & Demokrati

The concept of democracy is of importance to the Swedish educational system. The best proof of that is the central position democracy has had in the education program we attended at the Örebro university. This study analyses the concept of democracy and its leading foundation, namely the so-called ?deliberative dialog?. The last is belived to be an ideal of democracy which schools in Sweden should follow.

Dialog - vÀgen till kunskap? : Sett ur lÀrarperspektiv och elevperspektiv

Syftet med rapporten var att undersöka om dialogen kunde anvÀndas i klassrummet för att nÄ kunskap. Detta tycker jag Àr intressant dÀrför att kunskap kan nÄs pÄ olika sÀtt. Metoden har varit en kvalitativ undersökning. Den datainsamling som utförts har varit en kombination av olika metoder, teoristudier och intervjuer. Jag intervjuade tvÄ gymnasielÀrare och en högstadielÀrare respektive tre gymnasieelever vilka togs fram ur ett bekvÀmlighetsurval.

Erfarenheter av dialogens betydelse för förstÄelse och meningsskapande

Syftet med studien har varit att beskriva erfarenheter av dialogen mellan distansstudenter och dialogens betydelse för förstÄelse och meningsskapande. VÄrt empiriska material utgörs av semi?strukturerade intervjuer. Respondenterna bestÄr av studenter som vid nÄgot tillfÀlle har varit distansstudenter vid distansutbildningar hÄllna av Blekinge Tekniska Högskola. Vissa respondenters erfarenheter grundar sig Àven i distansstudier vid andra universitet och högskolor.

Erfarenheter av dialogens betydelse för förstÄelse och meningsskapande

Syftet med studien har varit att beskriva erfarenheter av dialogen mellan distansstudenter och dialogens betydelse för förstÄelse och meningsskapande. VÄrt empiriska material utgörs av semi?strukturerade intervjuer. Respondenterna bestÄr av studenter som vid nÄgot tillfÀlle har varit distansstudenter vid distansutbildningar hÄllna av Blekinge Tekniska Högskola. Vissa respondenters erfarenheter grundar sig Àven i distansstudier vid andra universitet och högskolor.

KÀnslor hos förÀldrar till barn med Downs syndrom : Skillnader mellan mödrar och fÀder

Studien bygger pÄ en sammanstÀllning av tidigare insamlad och ej bearbetad data. Syftet med studien var att jÀmföra om det fanns nÄgra skillnader kring kÀnslor hos mödrar och fÀder till barn med Downs syndrom (DS). 80 mödrar respektive 79 fÀder deltog i studien. De fick svara pÄ en enkÀt gÀllande kÀnslor under en tidsperiod pÄ tre mÄnader tillbaka. Barnens medelÄlder var 4,7 Är dÄ förÀldrarna besvarade enkÀten.

Dialog för trygg naturmiljö vid förskolan

Det finns inga hinder att utforma en trygg naturmiljö vid förskolan om det sker en samverkan mellan förvaltning, skötsel och förskola. Barn utforskar sin omgivning genom lek. Inspirerande miljöer ger nya impulser till leken och naturmiljöer har de egenskaper som frÀmjar fri Àventyrlig fysisk aktivitet. Platser för lek ska vara utformade sÄ att risker för olycksfall begrÀnsas. MÄnga av dagens förskolegÄrdar erbjuder inga utmaningar för barnen. Att komplettera utemiljön med naturelement Àr möjlig att göra utan att sÀkerheten Àventyras. Dialog mellan förvaltning, skötsel och förskola Àr en förutsÀttning för en utveckling av utemiljön ska kunna ske. Det Àr viktigt att man har barnens behov i fokus och ser möjligheter istÀllet för svÄrigheter.

Den andra upplysningen : En idékritisk studie av den vetenskapliga humanismen

This 15 point level essay intends to carry out an ideological critic of the scientific humanism; the main question the essay asks is: do the Humanists practice a rational dialog. In able to find an answer to this question have I developed an analyze scheme that show what the skilful demagogue should avoid, if he have an interest in practicing a rational dialog. The essay shows that, when it comes to debating their most important issues, the Humanist does not practice a rational dialog. The Humanists deny that other forms of humanism than the one they practice exists, according to their beliefsÂŽ humanism must contain an atheistic attitude to the world. When it comes to the Humanists debates concerning religion they accentuate those parts of the bible that they believe is destructive for mankind, these arguments have no rele-vance and are therefore not rational..

Glad och fortfarande glad : uppmÀrksamhetsbias mot belönande ord

Studiens syfte var att se om kÀnslan glÀdje leder till att man uppmÀrksammar en viss typ av information i större utstrÀckning Àn annan. I detta fall för positivt belönande ord respektive positivt icke belönande ord. Denna studie Àr en replikering av Tamir & Robinsons (2007) studie som fick belÀgg för detta. Deltagarna delades in i tvÄ grupper dÀr experimentgruppen som bestod av 9 deltagare fick i uppgift att skriva ner en hÀndelse som gjort och fortfarande gör dem glada för att vÀcka ett tillstÄnd av glÀdje. Kontrollgruppen som bestod av 10 deltagare fick istÀllet i uppgift att minnas och skriva ner hur deras sovrum ser ut för att hamna i ett neutralt tillstÄnd.

1 NĂ€sta sida ->